Pekingin muurivaellus

Kategoria: Aktiivimatka
Lisätty: heinäkuu 17, 2016

kiinan muuri 4kiinan muuri 1

1. Päivä
Aamulla lähdimme Taivaan temppelille. Temppeliä ympäröivä puisto mukailee tyypilliseen
pekingiläiseen tapaan monimutkaisia feng shui- periaatteita. Puiston reunat kulkevat pääilmansuuntia mukaillen, ja sen muurien sisällä kuljetaan huolellisten kukka- ja pensasistutusten reunustamia polkuja. Puiston keskellä sijaitseva, 1400-luvulla rakennettu Taivaan temppeli edustaa kiinalaisen puurakentamisen helmiä. Metalliosien sijaan temppelin rakenteet pysyvät kasassa rakennuksen omaa painoa hyödyntävillä puuliitoksilla. Rakennus on koristeltu lukuisin veistoksin ja maalauksin ja sen juurelta voi katsella Pekingin silhuettia.
Ming- ja Qing-dynastioiden aikaan temppeli oli yksinomaan keisarin käytössä. Joka kevät keisari saapui temppelille palatsistaan uhraamaan jumalille ja rukoilemaan hyvää satoa kansalleen. Nykyisin puisto on avattu kaikille  ja aamuisin sinne kokoontuu eläkeläisiä viettämään aikaa. Kulkiessamme puistossa näimme joogaajia, taijin harrastajia, tanssijoita, laulukuoroja sekä soololaulajia, sulkapalloilijoita, uhkapelejä korteilla tai mahjong- laudalla sekä monia ystävyysryhmiä jotka olivat kokoontuneet puistoon aamupäivän viettoon. Tutustuttuamme puistoon suuntasimme lounaan kautta hotelliimme.

2.päivä
Päivä oli omistettu keisareiden asumuksille. Aloitimme Taivaallisen rauhan aukiolta, jossa näimme Maon mausoleumin, kansankongressin, kansallismuseon sekä Kielletyn kaupungin eteläportin. Puimme aukion vuoden 1989 mielenosoituksia ja sen taustoja. Päästyämme Kielletyn kaupungin muurien sisälle kuulimme sen eri osien tarkoituksista ja historiasta: ketkä saivat asua kielletyssä kaupungissa ja missä he asuivat, missä keisari otti vastaan tärkeitä vieraita, mitä keisarin arkipäivään kuului. Kuulimme myös keisaria palvelleiden eunukkien ellämästä ja tutustuimme keisarin sekä hänen  vaimojensa asumuksiin. Iltapävälllä tutustuimme Kesäpalatsiin, johon keisarit muuttivat kesäksi pakoon Pekingin polttavaa kuumuutta. Täällä kuulimme 1800-luvun lopulla hallinneesta keisarittaresta, Cixistä, ja hänen häikäilemättömistäa valtataisteluistaan. Kävimme kuuluisalla pihamaalla, johon Cixi oli vanginnut silloisen keisarin ottaakseen hänen paikkansa. Kävelimme keisarin asumukselta pitkää katettua rantakäytävää ohi palatsin temppelialueen, ja tutustuimme katon maalauksiin, jotka kertoivat tarinaa Kiinan historiasta. Lopulta ajoimme palatsin järven yli perinteisellä huviveneellä ja katselimme järveltä palatsia koko komeudessaan.

3.päivä

kiinan muurikiinan muuri 1kiinan muuri 1
Aamulla puimme vaellusvarusteet päällemme, pakkasimme bussiin tavaramme ja eväsboksimme ja lähdimme kohti Kiinan muuria. Parin tunnin matkalla näimme kaupunkimaiseman vaihtuvan vuoristoisiin metsiin ja maanviljelijöiden kyliin. Kävimme bussissa läpi muurin historiaa. Vaellusosuutemme alkoi vanhasta Badaling-osiosta muuria. Tämä osa muuria on vähemmässä käytössä, ja saimme vaeltaa omassa rauhassamme. Hyvin nopeasti kävi ilmi, mitä Kiinan muurilla vaeltaminen on maisemien ihailun ja ikivanhaan rakennelmaan tutustumisen lisäksi: ylä- ja alamäkiä. Muuria rakennettaessa oli käytännöllisintä rakentaa korkeille maastonkohdille, joista oli helppo tähystää ja jonne mahdollisen vihollisen oli vaikea suurin joukoin kavuta. Ohitettuamme viitisentoista vahtitornia olimme päivän muuriosuuden korkeimmalla kohdalla, jossa vaivannäkö
palkittiin komeilla maisemilla. Täältä jatkoimme alaspäin kohti laaksoa, jossa bussimme odotti. Bussille päästyämme jatkoimme suositummalle osalle Badalingia, jossa tutustuimme hieman edustavampaan osaan muuria. Muuri oli remontoitu täysin hienoine portteineen ja vahtitorneineen. Paikka kuhisi kiinalaisturisteja, koska Mao Zedong oli aikanaan sanonut jokaisen tämän muuriosion huipulle kapuavan olevan sankari. Me tosin arvelimme Maon laiskotelleen muuriin tutustuessaan, sillä tämän muuriosion huippukohta ei meidän aiempaan reisiä hapottavaan vaellukseen verrattuna vaikuttanut alkuunkaan pahalta. Illalla majoituimme hotelliin muurin kupeeseen ja nautimme illallisen.

kiinan muuri opas 2kiinan muuri opasIMG_0316

4.päivä
Aamulla hotellillamme nautimme perinteisen kiinalaisen aamiaisen, joka sisälsi muun muassa hyvin voimakasta punaviinimarinoitua tofua ja höyrytettyä leipää. Kahvit jouduin itse keittämään ryhmälle, sillä se ei tyypillisesti kuulu kiinalaisten aamiaisvalikoimaan. Aamupäivän lepäämisen jälkeen suuntasimme oppaamme loistavan lounastärpin jälkeen Mutianyu-muuriosiolle. Kiivetessämme kukkulanharjalle, jolla muuri pääasiassa kulki, ryhmämme jakautui osan kulkiessa kabiinihissillä ja osan kiivetessä portaat ylös. Ylhäällä muuri kulki pääasiassa tasaisesti, ja sieltä pystyi nähdä muurin jatkuvan kaukaisuuksiin kukkuloiden päällä. Vaellusosuutemme muurilla loppui jyrkkään nousuun, joka koetteli uskoamme reisiimme. Ylhäällä kiipesimme muurin reunan yli kohdassa, jossa muuri ei ollut kovin korkealla, ja aloitimme laskun metsäpolkua alas kohti laaksoa, jossa meidän oli tarkoitus yöpyä paikallisen kastanjanviljelijän majatalossa. Hyvin rehevässä, kuumuuden kuivattamassa maastossa vaeltaessamme ansaitsimme kastanjanviljelijän kylän kunnioituksen, kun ryhmämme havaitsi metsäpalon alun polun varrella ja sammutti sen puun oksilla ja vesipullojemme sisällöillä. Perillä kastanjanviljelijän talossa hyvin ansaitun levon jälkeen isäntämme pitivät meille pienimuotoiset grillijuhlat valmistaen meille erinomaista kiinalaista grilliruokaa. Ilta venyi pitkäksi ruokapöydän ääressä olutta juoden ja riisiviinaa maistellen.

kiinan muuri kastanjanviljelijä kiinan muuri illallinen1kiinan muuri illallinen

5.päivä
Aamulla hyvästelimme kastanjanviljelijän ja hänen puolisonsa ja suuntasimme viimeiselle vaellusosuudellemme. Ennen tätä oppaamme loisti jälleen ravintolavalinnallaan ja vei meidät pieneen kylään nauttimaan lounaaksi suussasulavaa kiinalaista kotiruokaa. Muurilla koko ryhmä tuntui olevan yhtä mieltä siitä, että päivän muuriosuus oli vaelluksemme paras. Muuri oli täysin remontoimaton ja autio, se oli osittain sortunut ja peittynyt kasvustoon ja se sijaitsi kauniiden maisemien keskellä. Saimme täysin vailla muiden matkaajien seuraa vaeltaa muuria.Noin puolessa välissä vaellusta laskeuduimme muurilta sen kunnon käydessä liian huonoksi. Oppaamme johdatti meidät läpi rehevän laakson, josta löytyi yksinäisiä taloja ja pieniä peltoja. Levähdimme paikallisen viljelijän talolla, ja jatkoimme laakson laidalta ylöspäin, kohti muuria. Ylhäällä huomasimme epäonneksemme jonkun sulkeneen muurin sisäänkäynnin huonon sään takia. Tiesimme olevamme lähellä päivän majapaikkaamme, mutta emme tunteneet reittiä muurin ulkopuolelta sinne. Muurin vierellä kasvusto oli liian sankkaa, ja parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen totesimme, ettemme voineet lähteä suin päin metsän läpi kohti määränpäätämme. Lopulta majapaikkamme isäntä haki meidät muurilta turvallista reittiä perille. Läpimärkinä viime hetkinä yllättäneestä sateesta olimme tyytyväisiä päästessämme majatalon lämpöön. Majatalolla emäntämme antoi meidän osallistua illallisen valmistukseen ja opetti ryhmämme valmistamaan kiinalaisia dumplingeja. Länsimaiset kummajaiset ruoanlaitossa oli niin ihmeellinen näky, että kylän muistakin taloista saapui ihmisiä, jotka ulvoivat naurusta ja ottivat kuvia meidän taistellessamme täytteen saamiseksi pastamaisen taikinan sisään. Illan dumplingin valmistuksen mestariksi osoittautui kuskimme, joka yhden käden tekniikallaan päihitti emäntämmekin niin nopeudessa kuin tarkkuudessa.

kiina dumpling2kiina dumpling3

6.päivä
Aamulla halukkaat lähtivät paikallisoppaamme johdolla tutustumaan kylämme viereiseen
muurikaistaleeseen, joka sijaitsi kukkulan päällä. Sieltä pystyi näkemään muurin jatkuvan silmänkantamattomiin  molempiin suuntiin. Kuulimme oppaaltamme myös sodankäynnistä muurilla Pekingin reunamilla.  Muuri oli harvoin ollut käytössä alkuperäisessä tarkoituksessaan, estämässä mongoleja pääsemästä  etelään. Yksi suuri taistelu oli käyty päivän muurikohteessa, jolloin kiinalaiset olivat ajaneet mongolit  muurin eteläpuolelta pohjoiseen ja linnoittautuneet tämän jälkeen muurille. Oppaamme viimeisen erinomaisen ravintolavalinnan jälkeen ajoimme takaisin Pekingiin. Muurilta, sen tarjoamilta maisemilta ja kotoisilta kylien majataloilta lähteminen jätti mielen kaihoisaksi, mutta kaikkien mielestä oli myös mukavaa päästä lepuuttamaan jalkoja hotellille. Illalla halukkaille tilattiin jalkahierojat huoneeseen, minkä jälkeen meillä oli vielä yhteinen illallinen hotellilla.

pekingin ankka1pekingin ankkaakrobatia

7.päivä
Viimeisenä päivänä meille oli vapaaehtoista ohjelmaa vasta iltapäivällä, jolloin suuntasimme
Pekingin akrobaattishow’hun. Retken yhteydessä tutustuimme yhteen Pekingin hutong-alueista,ja näimme jälleen paikallista väestöä vapaa-ajan vietossa hutongin kadunkulmissa.
Matkamme viimeisessä ohjelmanumerossa paikallisoppaamme valitsi meille hotellin läheltä
kotoisan ravintolan, jossa nautimme Pekingin ankkaa. Useita tunteja kestäneen valmistelun
jälkeen tilaamamme ankat leikattiin kolmenlaisiin paloihin, joille jokaiselle oppaamme esitteli
oman syömistyylinsä. Ankan lisäksi ruokapöytämme notkui toinen toistaan erikoisemmista ja
hienommista ruokalajeista. Illallisen jälkeen menimme hotellille.

Matkallamme pääsimme tutustumaan Pekingin päänähtäavyyksiin ja kaupungin menoon, mutta kaikkein arvokkaimpana kokemuksena mieleen jäi Kiinan muuriin, Pekingin maaseudun paikallisväestön ja luontoon tutustuminen ja arkisen elämän näkeminen turistikohteiden ulkopuolella. Oppaamme mahtavat ravintolavalinnat tahdittivat matkaamme vaelluskohteesta toiseen, ja monipuoliset luennot Kiinasta, sen kansasta ja historiasta täydensivät ohjelmaa. Pekingissä on sananlasku, jonka mukaan kaupunkiin ei ole tutustunut kunnolla, ennen kuin on nähnyt Kielletyn kaupungin, Kiinan muurin ja hutongit. Ainakaan tämän perusteella matkaltamme ei jäänyt mitään uupumaan.