Lomalinja valloitti Portugalin!

Kategoria: Kulttuurimatka Viini- ja/tai ruokamatka
Lisätty: marraskuu 30, 2015

Kuvassa vasemmalta:
asiantuntijaopas Erkki Gerovoi, Irma Kuusirati, Sari Mäkinen, Marja-Liisa Huttunen, Leena Siukola (takana), Kristiina Kivinen, Jaana Lins
én, Maija Sirén, Kirsi Hutko, Anu Piiroinen, Päivi Hänninen ja Laura Grönmark-Simula

Terveisiä Portugalista, jossa me lomalinjalaiset vietimme kolme päivää opinto- ja juhlamatkalla. Lähdimme matkaan perjantaina anivarhain TAP Portugalin lennolla, joten olimme perillä Lissabonissa jo aamulla, kahden tunnin aikaeron turvin. Ensimmäisenä päivänä saimme nauttia kesäisestä säästä – marraskuun lopulla tarkeni auringon paistaessa jopa ilman takkia, ja aurinkolasit olivat tarpeen.

Lissabonin kaupunki ihastutti heti vaaleudellaan. Suurin osa taloista on vaaleita ja pastellisävyisiä. Seinät ovat toinen toistaan kauniimmilla kaakeleilla koristeltuja. Kadut on päällystetty vaalein kivin, usein kontrastina on kaunis musta kukka- tai muu kuvio. Kartalla Lissabon näyttää vähän monimutkaiselta, mutta käytännössä keskustaan tutustuminen kävellen onnistuu oikein hyvin. Bussilla kiersimme Tejojoen varren vaikuttavia nähtävyyksiä – tutuksi tulivat niin maailmannäyttelyalue, löytöretkeilijöitten muistomerkki kuin Belemin kuuluisat leivokset, pasteis de Belem. Iltapäivällä kiertelimme kaupungilla omaan tahtiin. Jaana ja minä päätimme tutustua kaupungin vanhimpaan osaan, viehättävään, mutta vähän ränsistyneeseen Alfamaan. Paljon portaita, vanhoja ratikoita, mummoja, antiikkikauppoja… Kerrassaan maino iltapäivä!

Löytöretkeilijöitten muistomerkki

Vanha ratikka Alfamassa

Lauantaina lähdimme retkelle Setubaliin. Ajoimme sinne melko uutta, pitkää Vasco da Gaman siltaa pitkin. Lissabonista lähtee myös toinen pitkä silta, täydellinen kopio San Franciscon Golden Gatesta! Sitä pitkin ajoimmekin  takaisin tullessa. Setubal on pieni ja idyllinen kohde – joskin tähän aikaan vuodesta siellä oli vähän uinuva tunnelma. Kivoilla vanhan tavaran markkinoilla oli kaikenlaista mielenkiintoista katsottavaa ja ostettavaa. Setubalissa on myös mahtava kauppahalli, jossa on tarjolla valtava valikoima tuoretta kalaa, vihanneksia ja paikallisia herkkuja.

Iltapäivällä oli vuorossa vierailu Jose Maria da Fonsecan viinitalolla Azeitaossa. Teimme siellä tutustumiskierroksen ja maistelimme viinejä. Moscatel de Setubal onkin kerrassaan verraton jälkiruokaviini! Lauantain kruunasi juhlaillallinen Lissabonissa Bairro Alton kaupunginosassa fado-musiikin säestyksellä. Juhlan syy oli kollegamme Leenan eläkkeelle lähtö sekä kahden muun kollegamme Maijan ja Irman syntymäpäivät!

Vanhan tavaran markkinat Setubalissa

Fado-ilta Lissabonissa

Sunnuntaina sää muuttui. Atlantin rannikon sää voikin vaihtua hyvin äkkiä – niinpä sunnuntain aikana koimme niin sateen, tuulen kuin auringonpaisteenkin. Päivä alkoi hotellikierroksella Lissabonissa, sitten jatkoimme matkaa kohti Sintran kaupunkia. Unescon maailmanperintölistalla oleva Sintra on luonnon ympäröimä kaupunki täynnä satumaisia palatseja. Täällä on myös paljon kauniita, idyllisiä kujia kaakeli-, tekstiili- ja viiniliikkeineen. Sintrasta jatkoimme matkaa Euroopan mantereen läntisimpään osaan, Cabo da Rocaan. Tuulista oli!

Lomalinjalaiset Sintrassa, takana näkymättömissä on Maurilaislinnoitus eli Tampereen kielellä "MORO"

Lomalinjalaiset Sintrassa, takana näkymättömissä on Maurilaislinnoitus eli Tampereen kielellä ”MORO”

Cabo da Roca

Matkamme viimeinen etappi oli Cascais, jetsetinkin suosima lomakohde. Oli jo ilta ja väsymys vähän painoi, joten istuimme viimeisen tunnin paikallisessa baarissa ja kohotimme 3 euron viinilasit. Näin tuli todistettua, että Portugal on matkailijalle edullinen kohde. Sitten vielä ajomatka lentokentälle – ja TAP Portugalin suora lento Helsinkiin.

Muistoksi matkalta meille jäi kohdetuntemuksen lisäksi kaakeleita, kenkiä, vaatteita, viiniä – sekä Leenan jokaiselle kollegalle persoonan mukaan kutomat villasukat. Kiitos vielä Leena, ja mukavia eläkepäiviä!