Sri Lanka, Intian valtameren helmi

Kategoria: Kaukomatka
Lisätty: lokakuu 17, 2013

Odotin Sri Lankan matkaa innolla, sillä olin kuullut sen olevan paratiisisaari. Intiassa oli jo tullut käytyä muutaman kerran ja kiinnosti tietää, miten tämä saarivaltio eroaa siitä. Sri Lankahan oli suomalaistenkin suosima lomakohde muutama vuosikymmen taaksepäin, ennen saaren levottomuuksia. Nyt tilanne maassa on rauhoittunut ja uusia nykyaikaisia lomakeskuksia rakennetaan kovaa vauhtia odottaen matkailijoita tähän kauniiseen ja mielenkiintoiseen maahan.

SriLanka_hotelli SriLanka

Lensimme Euroopan parhaimmaksi lentoyhtiöksi valitulla Turkish Airlinesin lennolla ensin Istanbuliin, jossa vaihdoimme konetta. Lento oli tietysti pitkä, mutta matkustajista pidettiin hyvää huolta. Vielä ennen saapumista Colomboon saimme nautiskella yläilmoista mahtavista näkymistä Malediivien saarille.

Ensimmäisen yön vietimme Gallen historiallisessa satamakaupungissa maan etelärannikolla. Illalla saimme seurata, miten keittiömestari valmisti maukkaan illallisemme käyttäen lukuisia tulisia ja vähemmän tulisia mausteita. Illallisen nautimme upean hotellimme ulkoterassilla meren kuohuntaa kuunnellen.

Aamulla tutustuimme Gallen maamerkkiin, portugalilaisten ja hollantilaisten rakentamaan linnoitukseen, Galle Fortiin. Linnoitus kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon.

SriLanka_mausteet Galle_Fort

Jatkoimme matkaa Kandyyn, buddhalaisuuden, taiteen ja kulttuurin keskukseen. Tärkein kohde täällä on Pyhän hampaan temppeli, jossa kuulemma säilytetään Buddhan hammasta. Kuljimme kauniissa temppelissä paljain jaloin ja näimme miten paikalliset rukoilivat ja toivat temppeliin tuoksuvia kukkia.

Ajoimme mutkittelevaa tietä ylös teeviljelmille, missä saimme kulkupeliksimme polkupyörät. Lyhyt lenkki kauniiden teeviljelmien keskellä oli elämys – tien varrella paikalliset heiluttivat meille ja pääsimme lähemmäs luontoa. Täältä jatkoimme vielä katsomaan kandylaista kulttuurishowta eli perinteisiä tansseja rummutuksen säestyksellä.

Kandy SriLanka_teeviljelmilla

Seuraavana päivänä vierailimme ayurvedisella maustetilalla. Saimme kuulla, miten kasveja käytetään ruoanlaitossa ja terveyden- ja kauneudenhoidossa. Jokainen pääsi nauttimaan rentouttavasta hartia- tai päähieronnasta. Tilalla oli myös myynnissä ayurvedisia tuotteita.

SriLanka_Matale SriLanka_rummuttajat

Jatkoimme matkaa Sigiriyan  kalliolinnoitukselle. Kivi kohoaa noin 200 m korkeuteen ja huipulle vievät portaat, 1000 askelmaa! Yleensä kivelle lähdetään kiipeämään aamuvarhaisella, mutta tällä kertaa pääsimme urheilemaan keskipäivän helteessä. Kiipeäminen vaati kuntoa, mutta se ei ollut kuitenkaan niin kova koitos kuin etukäteen ajattelin. Matkan varrella ihailimme hyvin säilyneitä freskoja. Viimeisiä portaita huipulle vartioivat suuret leijonan tassut ja ylhäältä oli mahtavat näkymät! Oppaamme kertoi kiven laella olleesta muinaisesta palatsista.

SriLanka_Sigiriya SriLanka_Sigiriya_maisema

Illalla lähdimme Minneriyan kansallispuistoon jeeppisafarille. Näimme isolla alueella kymmenittäin elefantteja ja muita eläimiä. Yön vietimme Habaranassa mukavissa lodgeissa.

SriLanka_safari SriLanka_safari_elefantit

Seuraavana päivänä matkamme jatkui kohti saaren itärannikkoa. Kuuman päivän tärkein kohteemme oli Polonnaruwan rauniokaupunki. Siellä näimme tuhat vuotta vanhoja patsaita ja seinämaalauksia sekä temppeleitten ja puutarhojen raunioita. Upein oli mielestäni makaava Buddha.

Mielenkiintoisten ohjelmantäyteisten päivien jälkeen oli virkistävää päästä iltapäivällä rantahotelliin. Merivesi oli kuin linnunmaitoa! Kävin myös rentoutumassa hieronnassa.

SriLanka_Polonnaruwa SriLanka_buddha

Seuraavana pävänä oli edessä useamman tunnin matka takaisin länsirannikolle, Negomboon. Matkan varrella vierailimme tyypillisessä srilankalaisessa kylässä. Mukavalla retkellä liikuimme härkävaunuilla ja jonkinmoisilla kanooteilla ja saimme herkullisen lounaan, jonka opettelimme syömään srilankalaisittain sormin.

SriLanka_retki SriLanka_kylalounas

Viimeisen illallisen nautimme rannalla varpaat lämpimässä hiekassa. Yö oli ihanan lämmin ja yllämme oli upea tähtitaivas, kun vielä istuimme hetken yötä meren äärellä.

Viimeisenä päivänä tutustuimme vielä Negombon kalastajakylään ja teimme kierroksen Colombossa ennen lentoa kotiin.

Upea matka, upea maa, upeat ihmiset! Vähän kuin Intiassa, mutta ei kuitenkaan. Siistimpää, länsimaisempaa, jotenkin lähestyttävämpää. Tänne täytyy tulla ehdottomasti uudestaan.